onsdag 5 juni 2013



Tystnaden har börjat skava utanpå henne
Den har format hjulspår i hennes hårbotten
Rivsår under naglarna

När man frågar henne är det aldrig för att man vill ha ett svar
Man har sett henne springa genom stora korridorer
Hon har varit salongsberusad så många gånger att även de nyktra skrattat luktar av champange

På kyrkogården börjar man alltid med att begrava de levande
Så att de inte blidkar kaos bland de döda.

Kyss henne inte välkommen
Hon vet sin plats
De finns de som menar att utan henne inget liv
Hon sätter sig ned bredvid mig
Soffan
Stolen
Bordet

Jag berättar för henne
Om hjärtat
Om hjärtat i bröstet med hjulspår
Om taggtrådstängslernas onådighet mot mina känslor
När jag försökte passera genom ett nålsöga för att komma till himlen.

Jag berättar för henne 
Om saliv och ekon
Om hur jag böjde huvudet bakåt och skrattade
Huvudet framåt och grät i famnen på någon som jag sa att jag älskade
Hon försäkrar mig om att om det inte vore för dessa känslor
Så skulle jag aldrig komma till kyrkogården.

Det finns en brandsläckare
Gatubarnen talar om att innan man dör av törst
Måste man tacka Gud

Hon är så vacker när hon dansar

Man måste begrava de levande först
Så att de inte skapar kaos bland de döda

Hittar du mig med skavsår under läpparna
Adressera vartenda spår av förödelse till min födelseadress
Där finns det en kartong där man bestämt sig för att samla ihop mina minnen
Man har tejpat med silvertejp så att de inte läcker ut

Berätta för mig om mångubben brandsläckarna och törsten
Berätta för mig hur man gör en drink av dessa ting
Servera den till blomsterodlingarnas högsta chefer
Till hon som satt på knä i elva år och stoppade jorden full med blomsterfrön
Så att hennes barn skulle kunna leva rakryggade

Jag vet hur det känns älskling
Jag har också vaknat med samvetskval över att vara levande

Men vi får inte glömma tangenterna
Sågspånen och panelsdebatterna
De diskuterar högljutt huruvida sådana som vi har rätt att leva
De behöver oss
De behöver våra intensivt stirrande ögon
De behöver våra kroppar

Mannen i gathörnet tror att de han säljer är konst
Människor talar om för honom att han inte är mer konstnär en än 5-åring
Då skrattar han
För som han vill vara barn igen

Fråga henne om törsten
Jag har gjort det och hon gav mig en kanna

Fråga henne om sjukdomen som man får när man ligger med någon som man älskar
Men som inte älskar en tillbaka
Det finns inga kondomer i hela världen som kan hindra den från att bygga ett permanent bo i din kropp
Hoppas du inte blir galen säger hon
Det blev jag

Hon är så naken att jag är glad att huden skyller hennes kropp
Revbenen stack ut en gång
Nu finns det inga dekorationer kvar
Bara hål och cigarettfimpar

Hon frågar om jag röker
Jag svarar att jag aldrig skulle välja ett så plågsamt självmord
Hon frågar om jag dricker
Jag svarar att jag gör det för nostalgikernas tider
För skavsåren
Och för sommaren

När vi lägger oss på filten på parkettgolvet i gryningen så tror jag att hon gråter men hon skrattar ner i mitt hår
Fråga mig om jag älskar henne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar